Vaccination af Katte

Dyrelæge holder kattekilling der skal vaccineres

Vi udfører vaccination af din kat

Inden vaccinationen foretager vi et sundhedstjek af din kat, da katten skal være sund og rask, inden vi giver vaccinen.

Vi tjekker tænder og slimhinder, vi tjekker ørerne for mider og infektion og pelsen for utøj.Vi lytter på hjerte og lunger og undersøger kattens almene tilstand.

Neglene bliver også klippet, hvis man ønsker det.

På Dyreklinikken Centrum vaccinerer vi imod følgende: kattesyge, katteinfluenza og katteleukæmi og evt rabies efter ønske.

Kattesyge

Virus, der giver symptomer såsom feber, nedsat ædelyst, opkast, diarre, flåd fra øjne og næse, dehydrering og evt. inkoordinering hos killinger. Nedsat modstandskraft overfor andre sygdomme. Kattesyge er en livstruende sygdom.

Vaccinationsprocedure: basisvaccinationer og derefter hvert 2. år.

Kat ligger på bordet til vaccination i dyreklinikken centrum
tre katte sidder på briksen hos dyrlæge i dyreklinikken centrum

Katteinfluenza

Virus, der giver feber, nedsat ædelyst, sår på snude og tunge, savlen, evt. lungebetændelse. Der ses efterfølgende kroniske smittebærere.

Vaccinationsprocedure: basisvaccinationer og derefter hvert år.

Katteleukæmi

Virus, der giver symptomer såsom afmagring, nedstemthed, træthed, feber og forstørrede lymfeknuder. Nogle katte er symptomløse smittebærere. Er en livstruende sygdom.

Vaccinationsprocedure: basisvaccinationer og derefter hvert 2. år.

sort og hvid kat kigger på kameraet

Hundegalskab (rabies)

Virus. Der er typisk tre stadier: 1) ændring i temperatur, intensiv kløe (1-2 døgn), 2) uro, aggressivitet, sensitiv for lys, lyd og berøring (2-3 døgn), 3) lammelser, øget spytsekretion og død (1 døgn). Forekommer ikke hos hunde og katte i Danmark. Vaccinationen kræves ved rejse i udlandet.

Vaccinationsprocedure: 1 vaccination efter kæledyret er blevet 12 uger gammelt, derefter hvert tredje år.